Działania Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta w 2020 roku
W 2019 roku Rzecznik Praw Pacjenta powołał Radę Organizacji Pacjentów (ROP), do której należy obecnie 80 organizacji pozarządowych, w tym Małopolski Sejmik Organizacji Osób Niepełnosprawnych. Rzecznik Praw Pacjenta jest w stałym kontakcie z organizacjami, zgłaszającymi problemy z jakimi spotykają się pacjenci w systemie opieki zdrowotnej.
Członkowie Rady reprezentują głos środowiska pacjentów różnych grup m.in. onkologii, chorób cywilizacyjnych, autoimmunologicznych, neurologii i psychiatrii, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami i niesamodzielnych. W ramach ROP działają również organizacje skupiające pacjentów z chorobami rzadkimi oraz po przeszczepach.
Do zadań Rady Organizacji Pacjentów należy przede wszystkim:
- określanie obszarów zagrożeń w funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia,
- wyrażanie stanowisk w sprawach przedstawionych przez Rzecznika Praw Pacjenta, w tym w zakresie projektów aktów prawnych,
- wsparcie Rzecznika Praw Pacjenta w podejmowanych działaniach związanych z edukacją i promocją w zakresie praw pacjenta.
Rada skupia swoją działalność na analizie sytuacji, potrzeb pacjentów, postulowaniu oraz inicjowaniu zmian w systemie opieki zdrowotnej tak, by lepiej wychodził naprzeciw potrzebom pacjenta, jak i jego bliskich.
Rada wskazuje też rozwiązania, wzmacniające poczucie bezpieczeństwa pacjenta, poprzez kontrolę przestrzegania jego praw oraz ich poszerzania.
W ramach Rady Organizacji Pacjentów działa 8 zespołów roboczych:
- Zespół ds. ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- Zespół ds. seniorów
- Zespół ds. chorób cywilizacyjnych
- Zespół ds. propozycji zmian systemowych
- Zespół ds. chorób autoimmunologicznych
- Zespół ds. psychiatrii i neurologii
- Zespół ds. onkologii
- Zespół ds. chorób rzadkich
Oprócz bieżącego działania i spotkań zespołów roboczych w 2020 roku odbyły się 3 duże spotkania Rady Organizacji Pacjentów z Rzecznikiem Praw Pacjenta oraz zaproszonymi gośćmi i ekspertami, m.in. członkami Rady Ekspertów przy Rzeczniku:
- 5 lutego 2020 - rozmawialiśmy o powołaniu Rady oraz ramach i zasadach jej funkcjonowania. Ustaliliśmy również harmonogram działań.
- 7 maja 2020 - rozmawialiśmy na temat epidemii koronawirusa. Wspólnie zastanawialiśmy się czy ta sytuacja zmieni Polski system ochrony zdrowia. Zwróciliśmy uwagę na telekonsultację i zastanawialiśmy się czy to dobre rozwiązanie dla systemu opieki zdrowotnej.
- 28 października 2020 - rozmawialiśmy o dostępie do świadczeń zdrowotnych w czasie COVID-19.
Odbyło się również kilka spotkań online w ramach pracy poszczególnych Zespołów, podczas których dyskutowano m.in. o:
- potrzebie edukacji i informacji społeczeństwa
- podnoszeniu świadomości pacjentów o potrzebie wczesnej diagnostyki i korzystania z oferowanych programów profilaktycznych
- problemach pacjentów onkologicznych z chorobami rzadkimi
- chorobach cywilizacyjnych i autoimmnologicznych
- nowym systemie pozasądowego rozpatrywania roszczeń (system no foult)
- zmianach w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- problemach seniorów w związku z epidemią
- dostępie do leków 75+
- podejmowanych sprawach dotyczących opieki okołoporodowej w okresie pandemii.
Organizacje wchodzące w skład Rady na bieżąco wspierają Rzecznika Praw Pacjenta w opracowywaniu stanowisk dotyczących aktualnych sytuacji związanych z funkcjonowaniem systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Opiniowały i przekazywały informację w sprawach ważnych dla pacjentów, m.in. takich jak:
- projekt ustawy o Funduszu Medycznym
- zmiana ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw
- opinia w sprawie umożliwienia sprzedaży wysyłkowej leków wraz z propozycją zmian legislacyjnych
- strategia wieloletnia Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2020-2023
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
- wytyczne w sprawie realizacji przez osoby uprawnione realizacji prawa do informacji o stanie zdrowia na odległość.
Źródło: www.gov.pl